Brug af Title og meta

Brug af Title og meta

Dette indlæg skal handle om, hvordan man får udfyldt sin meta description, meta keywords og title på den mest effektive måde, da der har været en del spørgsmål om dette i blandt vores kunder.

Meta koderne er ikke noget som brugeren kan se inde på din hjemmeside udover oppe i fanebladet, hvor din title står. Når en potentiel kunde søger efter en ting, og din hjemmeside dukker op, så vil den øverste linie være din title. Den er skrevet med større skrift, så her skal man fange kundens opmærksomhed!

Hvis kunden har brugt f. eks Google til at søge, og søgeordet fremgår i din title eller meta description, så vil det blive skrevet med fed, hvilket øger chancen for, at kunden ser din side!

Title:

Når man skal i gang med at skrive titles til sin hjemmeside, så skal man have gennemtænkt de specifikke søgeord til hver side. Hvis du er i tvivl, så kan du f. eks udspionere din konkurrenter, da mange af dem lader deres keywords stå i deres meta tags, og har søgeordne stående lidt oftere i teksten og måske endda markeret med fed skrift. Du kan også gå hårdere til værks med PPC spionværktøj, hvis du virkelig vil til bunds i sagen!

Når du skal optimere din title, så finder du den i din header, og den ser f. eks således ud:

 Online marketing – Marketing med speciale i søgeoptimering!

Da langt de fleste i Danmark bruger Google som søgemaskine, så optimerer mange sin title med Googles retningslinjer. Title skal bestå af maks 66 tegn inkl. mellemrum, og den skal meget gerne indeholde en omgang søgeord, men man skal ikke spamme med søgeord!

Som skrevet før så ser man title oppe i fanebladet, og det er den titel, som den eventuelle kunde kan se ved et søgeresultat, og derefter kan klikke på.

Når du skriver din title og meta informationer, så skal du sørge for, at de er unikke!

Title er en vigtig del af en SEO optimeret hjemmeside, så sørg for at bruge lidt tid på den!

Når du skal optimere din title, så vil vi altid anbefale disse 6 punkter:

–    Få altid nogle af dine vigtigste søgeord ind i sætningen.
–    Gør det til en sætning og ikke bare søgeord med mellemrum!
–    Sørg for at det vigtigste søgeord står i begyndelsen.
–    Brug gerne call to action hvis det kan lade sig gøre.
–    Brug ikke dit søgeord mere end 2 gang!
–    Title skal ikke være længere end 66 tegn inkl. mellemrum.

Meta-description:

I meta description skal du udfylde et lille resume med, hvad du kan tilbyde kunden/hvad dit produkt er. Det er selvfølgelig en god ide at slutte det af med lidt call to action i din tekst!

Når man udfylder sin meta-description, så skal man gerne op at ramme de 130-160 tegn inkl. mellemrum, men den må være helt op til 200 tegn inkl. mellemrum!

Eksempel på meta description fra vores hjemmeside:

Hvis du har fået din hjemmeside indekseret i DMOZ, så kan Google finde på at bruge beskrivelsen, som står hos DMOZ i stedet for din meta description! Hvis Google erstatter din tekst med den på DMOZ, og du hellere vil have din originale Meta-description, så skriver du bare meta koden:

4 gode råd til meta-description:

–    Skriv en flydenden tekst på maximum 200 tegn inkl. mellemrum, og gerne på minimum 130-160 tegn.
–    Meta-description skal være en sælgende tekst, så glem ikke call to action!
–    Sørg for også at bruge dit søgeord i starten af teksten.
–    Lad vær med at spamme din meta description med søgeord!

Meta-keywords:

Når du udfylder meta keywords, så skal du indsætte de vigtigste søgeord fra siden, og det betyder ikke at du skal indsætte 100, men derimod kun de 2-5 vigtigste!

Google benytter hverken meta-description eller meta-keywords til at vurderer placeringer i søgemaskinen, men det betyder ikke at du skal lade være med at udfylde det! Du bør også udfylde disse 2 felter korrekt, for det kan typisk gøres hurtigt, og det gør alligevel en stor forskel, hvis din meta description er mere sælgende, end hvis det bare er et udsnit af teksten fra siden, som f. eks Google synes er det mest relevante! Du skal huske på at meta-description er din sælgende tekst ved en søgning, hvor din hjemmeside dukker op!

Meta-keywords og meta-description bruges ikke at Google men det er der andre søgemaskiner som bruger, og hvis du bare hurtigt skriver de 2-5 vigtigste søgeord ind, så er den klaret!

Eksempel på meta keywords fra vores site:
5 gode råd til meta keywords:
–    Brug kun de relevante og vigtigste søgeord!
–    De søgeord du vælger skal være på siden.
–    Hold dig til maks 5 søgeord/fraser
–    Husk at adskille dine søgeord ved hjælp af komma!

Hvis du ikke føler at du har tid til at indsætte unikke Title og Meta informationer, så skal du indsætte dem, for så er din side bedre tjent uden!

Når man angiver det tegnsæt man bruger på siden, så benytter man dette i Danmark:

Eller:

Den sidste meta information her, har heller ingen betydning for SEO, men den sikre at de danske bogstaver som å,ø,æ vises korrekt.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *